Vinkit tehokkaaseen treeniin

Miksi harrastaa kuntosalia?

Kuntosaliharjoittelu on tällä hetkellä erittäin suosittu treenimuoto sekä Suomessa, että maailmalla. Mutta miksi?

Tähän ei ole yhtä vastausta. Syitä kuntosalitreeneihin on olemassa useita, ja ne ovat usein hyvinkin vaihtelevia. Tämä siksi, että sana ”kuntosaliharjoittelu” sisältää niin paljon. Lähes kaikilla kuntosaleilla voi treenata lihaskuntoharjotteiden lisäksi myös aerobista kuntoa juoksumatoilla, kuntopyörillä ja soutulaitteilla. Aerobinen treeni on kuitenkin vain harvalla kuntosalikävijällä treenin pääasiallinen muoto, joten sivustollamme onkin keskitytty kirjoituksissa käsittelemään pääosin lihaskuntoharjoittelua – jota sitäkin on olemassa useaa erilaista. Käydäänpä sitten läpi hieman lihaskuntoharjoittelun yleisimpiä syitä.

Terveys. Lihaskunto on tilastojen valossa ja tieteellisten tutkimusten avulla linkitetty ihmisen terveyteen ja elinikään. Monien suomalaisten perinteiset liikuntamuodot, eli kävely ja uinti, ylläpitävät aerobista kuntoa eli hapenottokykyä, mutta ne eivät edistä juurikaan lihaskuntoa. Lihasmassa alkaa heikentyä ihmisillä jo kolmikymppisinä, ja lihaskuntoa pitäisikin meidän jokaisen treenata ainakin 2-3 kertaa viikossa. Lihaskuntotreeni on tehokkain tapa kasvattaa ja ylläpitää lihaksia sekä hidastaa niiden heikentymistä iän lisääntyessä. Valitettavasti ikääntyvät ihmiset harrastavat lihaskuntoharjoittelua aivan liian vähän, ja useimmiten syy on hyvin yksinkertainen: laiskuus. Monet eivät yksinkertaisesti viitsi treenata lihaksiaan. Tämä on surullista, koska jokaisella suomalaisella on lihaskuntoharjoitteluun mahdollisuus ja se parantaa eliniänodotetta ja pienentää sairastumisen riskiä.

Ulkonäkö. Etenkin nuorilla ihmisillä tämä on hyvin yleinen syy kuntosalitreenaamiselle. Nykypäivänä yleinen ulkonäköihanne on treenattu kroppa, ja tällaiseen kuntoon päästäkseen on harjoitettava lihaksiaan – eli käytävä punttisalilla. Lihaskuntotreeni on huomattavasti tehokkaampi tapa kasvattaa lihaksiaan kuin aerobinen treeni. Sen sijaan painonpudotuksesta haaveilevalle voi enemmän kaloreita polttava aerobinen treeni olla parempi vaihtoehto – ainakin alkuun. Joka tapauksessa, mikäli haaveilee suuresta hauiksesta tai pyöreästä pyllystä, on kuntosali ratkaisu tähän asiaan. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana – liiallinen keskittyminen omaan ulkonäköön ja pakonomainen tarve parantaa sitä jatkuvasti kielii kehonkuvan häiriöstä, johon on parempiakin lääkkeitä kuin kuntosalilla joka päivä roikkuminen.

Voima. Voiman lisääminen on pääasiallinen motivaatio salitreeniin henkilöillä, jotka joko kilpailevat voimanostossa tai omaksi ilokseen haluavat saada nousemaan mahdollisimmat suuren määrän rautaa. Lihasvoimaa tavoitteleva treeni poikkeaa jonkin verran kehonrakennustreenistä liikkeiden, sarjapainojen ja sarjojen pituuksien suhteen. Usein kuitenkaan aloittelevan treenaajan ei tarvitse näistä liikaa murehtia, sillä voima kasvaa ja lihakset suurentuvat alkuun käytännössä väistämättä, tekipä sitten hieman pidempää tai lyhyempää sarjaa. Kuitenkin jos tavoitteena on saada voimanoston kolmen liikkeen (penkki, kyykky, maastaveto) maksimitulos mahdollisimman kovaksi, ei aikaa kannata tuhlata kummemmin vipunostojen tekemiseen. Tavoite siis määrittää optimaallisen harjoittelutavan, vaikka treeni tapahtuisikin samalla punttisalilla ja samoja liikkeitä tehden.

Äärimmäinen voimaharjoittelu voi johtaa erikoisiin tilanteisiin.

Yhteenvetona voitaisiin todeta, että kuntosaliharjoittelu on suosittua osin ulkonäkökeskeisen kulttuurimme vuoksi, osin terveystekijöiden tiedostamisen vuoksi ja osin sen käytännöllisyyden vuoksi. Kuntosaliharjoittelu parantaa ulkonäköä, parantaa terveyttä ja jaksamista ja se on siitä helppo treenimuoto, ettei se ole kallista, se ei ole sääriippuvaista ja suurella osalla saleista voi käydä juuri siihen aikaan päivästä ja viikosta kun itselle sattuu sopimaan.